Súbory cookies používame na zabezpečenie správneho a spoľahlivého fungovania našej stránky. Ďalej ich používame na prispôsobenie užívateľského prostredia a analýzu návštevnosti.
Informácie o používaní stránky zdieľame s našimi analytickými partnermi. Tieto údaje sú uchovávané a spracovávané spôsobom, ako je to uvedené v dokumente „Informácie o spracovaní cookies“.
Vyjadrite svoj súhlas so spracovaním osobných údajov prostredníctvom súborov cookies použitím zobrazených tlačidiel. Súhlas môžete kedykoľvek odvolať.
Neznámy autor - Madona s holubicou
Stav: | Voľný predaj |
Číslo položky: | 78003 |
Počet návštev: | 1902 |
Cena: | 40 000 € |
Popis
Technika: olej na plátne
Rozmery: 64 x 53 cm
Značenie: nie
K dielu je doložená analýza vzoriek z PÚSR - SK, AJ.
Správa: Nedeštruktívny fyzik.prieskum SAV - SK, AJ.
Nadpozemský účinok maľby sa stal jedným z hlavných cieľov barokových diel. Principiálnu úlohu v tejto snahe zohrali dramatické kompozície, rafinované umiestnenie svetelného zdroja a dominancia neskrývaného emocionálneho, či fyzického vypätia. Dielo Madona s holubicou zobrazuje Pannu Máriu v dievčenskom veku s rukami prekríženými na prsiach, nad ktorými sa vznáša holubica ako symbol Ducha Svätého. Mária s pokornou tvárou hľadí odovzdane do hora a jej prsty sú expresívne stiahnuté do kŕčovitej polohy. Zobrazenie teda naznačuje jej nepoškvrnené počatie, ktoré bolo v baroku mimoriadne obľúbenou ikonografickou scénou. Svojou mystickou svetelnou réžiou autor podčiarkuje najdôležitejšie časti diela a tým objasňuje význam výjavu. Kľúčovým zdrojom svetla sa popri jemnom svite Máriinej svätožiary stáva holubica, z ktorej prúdi rozptýlené hrejivé svetlo na ruky a tvár dievčiny. Autor tak vytvára efekty jasných, vystupujúcich plôch a tmavých tieňov zakrývajúcich menej dôležité prvky diela. Brilantné je aj zaobchádzanie s väčšími farebnými plochami a technika porcelánovosplývavého rukopisu. Autor sa podľa všetkého inšpiroval umením priamo z centra barokového maliarstva – z Talianska. Do úvahy prichádza štýl reprezentanta rímskeho baroka Caravaggia ( 16. st. ), bolognského rodáka Guida Reniho ( 17. st. ), či neskorobarokového maliara Lucu Giordana ( 18. st. ), ktorí sa venovali podobným zobrazeniam Panny Márie. Presné dátovanie diela by určil podrobnejší reštáuratorský prieskum s analýzou farieb.