Súbory cookies používame na zabezpečenie správneho a spoľahlivého fungovania našej stránky. Ďalej ich používame na prispôsobenie užívateľského prostredia a analýzu návštevnosti.
Informácie o používaní stránky zdieľame s našimi analytickými partnermi. Tieto údaje sú uchovávané a spracovávané spôsobom, ako je to uvedené v dokumente „Informácie o spracovaní cookies“.
Vyjadrite svoj súhlas so spracovaním osobných údajov prostredníctvom súborov cookies použitím zobrazených tlačidiel. Súhlas môžete kedykoľvek odvolať.
Anton Jasusch - Tatranský potok
Stav: | Voľný predaj |
Číslo položky: | 156323 |
Počet návštev: | 65 |
Historické obdobie: | 20. storočie |
Značenie: | Vpravo dole |
Technika: | Olej |
Motív: | Krajina |
Rozmery: | 70x90 cm |
Cena: | 4 500 € |
Anton Jasusch
(1882-1965)
Dátum narodenia: 25.4.1882
Miesto narodenia: Košice
Anton Jasusch sa narodil 25. apríla 1882 v Košiciach, zomrel 3. júla 1965 v Košiciach.
Anton Jasusch spolu so svojím generačným kolegom, predčasne zomrelým košickým maliarom Konštantínom Kóvárim-Kačmarikom , boli prvými, ktorí u nás programovo reagovali na zväzujúce obmedzenia impresionizmu s jeho domácimi modifikáciami a stali sa tak priekopníkmi postimpresionistických tendencií v slovenskej výtvarnej kultúre. Od roku 1904 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. E. Ballo), od roku 1906 na akadémii výtvarných umení v Mníchove, od roku 1907 na Académie Julian v Paríži. V rokoch 1908-1914 žil v Košiciach. Obdobie 1914-1916 prežil na fronte a v rokoch 1916-1920 v ruskom zajatí. Od roku 1920 sa trvalo usadil v Košiciach. Prvé umelecké poučenie našiel mimo akademickej pôdy, v zamilovaní si maliarstva K. Ferenczyho, J. Ripla-Rónaia. Jeho ďalšia cesta viedla do Mníchova, do súkromnej školy A. Ažbeho, kde sa učil novému symbolizmu a expresionizmu. Výstavnej premiéry a ani založenia skupiny Der Blaue Reiter sa však nedočkal. Roku 1907 bol už v Paríži na Académii Julian. Neinformovanosť a nezorientovanosť mladíka, najmä však rečová bariéra zapríčinili, že Jasusch nóvum z Paríža nezaznamenal. Po návrate do Košíc, v roku 1908, rozmieňal na drobné svoje študentské skúsenosti, bernou mincou mu zostala prvotná fascinácia Riplom-Rónaiom. „K tomu musíme pridať konvenčné prostredie Košíc, ktoré mladého modernistu aspoň začas uzemnilo do klišé tradičného plenérizmu.“ Jeho košická maľba mala zrejme aj preto zostupný kvalitatívny priebeh: vrchol dosiahla hneď po príchode zo štúdií do Košíc (Rozhovor, 1908; Na poli, 1908). V obrazoch s námetom roľníckej práce Jasusch jasne deklaroval nekompromisnú, secesne špekulatívnu, priznane skonštruovanú obrazovú kompozíciu. S pointilistickou pravidelnosťou kládol do súvislých pásov farebné plôšky vytvárajúce symbolický podtext kompozície. Problém Jasuschovho zlomkovito zachovaného raného diela zostane však už asi nevyriešiteľný. Jednou z jeho záhad je aj existencia niekoľkých diel z obdobia tesne predchádzajúceho svetovú vojnu (Starci, 1913-14; Krajina so stromom, 1913-14). Oproti tatranským plenérom vynikajú tieto Jasuschove kompozície symbolickosťou farby, vírivou kresebnou kompozíciou, predpovedajúcou celkom poznateľne znakovú reč jeho vrcholných diel zo začiatku 20-tych rokov.
( Z Literatúry: KRAJŇÁK, J.: DARTE A MALIARI „VÝCHODU“. DARTE Aukčná spoločnosť s.r.o. , N.Hrušov 2012, s. 112).
NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ VYDRAŽENÉ CENY DIEL A. JASUSCHA NA AUKCIÁCH :
110 000 € - Vyhnanie z raja. Olej na plátne, 81 x 100 cm.
2 750 000 Sk - Príšera vojny. Rok 1922. Olej na plátne,143 x 170 cm. (DARTE - 7.10.2007)
80 000 € - Výkrik beznádeje. Olej na lepenke, 61 x 76 cm.
1 450 000 Sk,- Divadelná šatňa (Zuzana a starci). Medzi 1920-40. Olej na plátne, 172 x 190 cm.